- A
- A
- A
Op deze pagina vindt u een lijst met vragen en antwoorden. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.
Top 14 meestgestelde vragen
Voor 1 mei ontvangen alle huurders een e-mail of brief over de jaarlijkse huurverhoging. Meer informatie over de huurverhoging vindt u hier.
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over hoe u aan een huurwoning kunt komen.
In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over huurtoeslag.
In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over zelf uw woning aanpassen.
Ja, want zonnepanelen hebben nog steeds voordelen. U verlaagt uw energierekening. En het is goed voor het milieu. Tijdens het adviesgesprek vertelt Kemkens Solar hoeveel u maandelijks kunt besparen. Vraag dit adviesgesprek aan op deze pagina. U zit nergens aan vast.
Om te kunnen reageren op een woning, garage of parkeerplaats moet u zich eerst inschrijven bij Thuispoort. Dit kan als u minimaal 18 jaar bent.
Vergeet niet om uw inschrijving na een jaar weer te verlengen als u ingeschreven wilt blijven. U krijgt een e-mail als de inschrijving verlengd moet worden.
Let op: als u via Thuispoort een nieuwe woning accepteert, dan wordt u uitgeschreven en uw inschrijfjaren vervallen. Indien gewenst kunt u zich opnieuw inschrijven, u bouwt dan weer inschrijfjaren op.
Reageren, inschrijven en verlengen van uw inschrijving kan dus niet via de website van BrabantWonen en ook niet via 'Mijn BrabantWonen', maar alleen via de website van Thuispoort.
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over urgentie.
Sommige huishoudens betalen relatief veel huur in verhouding tot hun inkomen. Bijvoorbeeld omdat de huurprijs is gestegen of omdat het inkomen is gedaald. Dan is het mogelijk dat de huur omlaag gaat.
Meer informatie over huurverlaging vindt u hier.
Normaal gesproken gaat de huur elk jaar wat omhoog. Maar er zijn uitzonderingen waarbij er geen huur wordt verhoogd of verlaagd. Dit noemen we huurbevriezing.
Meer informatie over huurbevriezing vindt u hier.
In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over hoe u een reparatieverzoek doet.
In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over betalingsachterstand of geldproblemen.
Als u gaat verhuizen, laat u uw woning leeg en schoon achter voor de volgende bewoner.
U haalt uw meubels weg, en bijvoorbeeld ook de vloerbedekking en gordijnen. Behalve als u heeft afgesproken met de nieuwe huurders én met ons, dat u die spullen achterlaat.
De badkamer, de toiletten en de keuken zijn schoon. Ook de muren zien er netjes uit. Als er behang op zit, dan is dat schoon en het zit goed vast. De tuin is onderhouden op het moment dat u uw sleutel inlevert.
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over samenwonen.
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over woningruil.
Asbest
In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over asbest.
Betalingsachterstand of geldproblemen
In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over betalingsachterstand of geldproblemen.
Bewonerscommissie
Wilt u weten of er een bewonerscommissie in uw buurt is? Neem dan contact op met de woonconsulent van uw wijk.
Kijk op de pagina Wijkbeheer voor de contactgegevens.
Duurzaamheid
In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over hoe u energie kunt besparen.
In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over wat wij doen aan duurzaamheid.
Een woning van BrabantWonen kopen
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over een woning van BrabantWonen kopen.
Energietarieven
In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over energietarieven.
Extra kansen door loting
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over extra kansen door loting.
Garages en parkeerplaatsen
In het menu Parkeerruimte vindt u meer informatie over garages en parkeerplaatsen.
Groen om uw huis
In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over groen om uw huis.
Hoe betaalt u?
Lukt het u door omstandigheden niet om de huur op tijd te betalen? Of heeft u andere schulden? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.
Afhankelijk van uw situatie maken we een betalingsregeling of zoeken we een andere oplossing. Onze medewerkers kunnen u hierover informeren. U kunt ook via Mijn BrabantWonen een betalingsregeling aanvragen.
Als u het niet eens bent met een afschrijving, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Het kan zijn dat u of wij iets over het hoofd hebben gezien. Wij proberen in overleg met u tot een oplossing te komen.
Betaalt u uw huur wel eens te laat? Dat kan een keer gebeuren. Maar als het vaker gebeurt, wordt het bedrag dat u nog moet betalen snel groot. Heeft u een achterstand? Dan sturen we u vanaf nu een e-mail.
Via een link in het bericht kunt u dan alsnog uw huur betalen. Als we geen e-mailadres van u hebben dan sturen we een brief. Als uw achterstand blijft bestaan, dan sturen we een sms-bericht naar uw telefoon.
Controleer de afzender
Aan de afzender kunt u zien dat de mail van ons komt. De afzender moet zijn incasso@brabantwonen.nl. De link moet uitkomen op onze speciale betaalpagina. Die begint altijd met https://transacties.brabantwonen.nl/. Een sms-bericht heeft als afzender HUUR BW.
Bij twijfel bellen!
Kijk bij e-mails en sms altijd goed of het bericht echt van BrabantWonen komt. Twijfelt u? Bel ons dan even op 088 281 60 00, voordat u op een link klikt.
Hoe komt u aan een huurwoning?
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over hoe u aan een huurwoning kunt komen.
Om te kunnen reageren op een woning, garage of parkeerplaats moet u zich eerst inschrijven bij Thuispoort. Dit kan als u minimaal 18 jaar bent.
Vergeet niet om uw inschrijving na een jaar weer te verlengen als u ingeschreven wilt blijven. U krijgt een e-mail als de inschrijving verlengd moet worden.
Let op: als u via Thuispoort een nieuwe woning accepteert, dan wordt u uitgeschreven en uw inschrijfjaren vervallen. Indien gewenst kunt u zich opnieuw inschrijven, u bouwt dan weer inschrijfjaren op.
Reageren, inschrijven en verlengen van uw inschrijving kan dus niet via de website van BrabantWonen en ook niet via 'Mijn BrabantWonen', maar alleen via de website van Thuispoort.
Hoe kunt u meedoen?
In het menu Meepraten en meedoen vindt u meer informatie over hoe u kunt meepraten en meedoen.
Hoe laat u uw woning achter?
Als u gaat verhuizen, laat u uw woning leeg en schoon achter voor de volgende bewoner.
U haalt uw meubels weg, en bijvoorbeeld ook de vloerbedekking en gordijnen. Behalve als u heeft afgesproken met de nieuwe huurders én met ons, dat u die spullen achterlaat.
De badkamer, de toiletten en de keuken zijn schoon. Ook de muren zien er netjes uit. Als er behang op zit, dan is dat schoon en het zit goed vast. De tuin is onderhouden op het moment dat u uw sleutel inlevert.
Ja, dat is mogelijk. Als u een aanpassing aan uw woning heeft gedaan, waardoor de woning meer waard is geworden, dan kunt u daar in bepaalde gevallen een (gedeeltelijke) vergoeding voor krijgen. De hoogte van zo’n vergoeding baseren we op het bedrag dat wij zelf betaald zouden hebben voor een vergelijkbare (standaard) verandering.
Als u zaken ter overname wilt aanbieden - zoals tapijt, zonwering, gordijnrails of gordijnen, neem dan contact met ons op. Wij brengen u met de nieuwe huurder in contact.
Samen spreekt u dan af welke zaken de nieuwe huurder overneemt. Die zaken legt u vast op een speciale overnameverklaring, die u van ons ontvangt.
Als beide partijen de verklaring hebben ondertekend kunt de overnameverklaring bij ons inleveren.
Als u heeft opgezegd maken we een 'video afspraak' om te kijken hoe de woning eruit ziet. We kijken dan of er nog dingen zijn die moeten worden opgeknapt en of u daarvoor verantwoordelijke bent of dat wij dat moeten aanpakken. We noemen dat de voorinspectie. Als er dingen zijn die u moet herstellen dan schrijven we dat op.
Op de dag van de eindinspectie levert u de sleutel in. De sleutel gelabeld met het adres, of in een envelop met het adres erop, doet u in de brievenbus van ons kantoor. De dag erna gaat de opzichter naar de lege woning voor de eindinspectie.
Als blijkt dat niet al het afgesproken werk is gedaan dan knappen wij de woning alsnog op. De kosten moet u dan betalen. Dat ziet u dan in de eindafrekening.
Ini het menu Huur opzeggen vindt u meer informatie over hoe u uw woning moet achterlaten.
Huur opzeggen
In het menu Huur opzeggen vindt u meer informatie over hoe u de huur kunt opzeggen.
Als u gaat verhuizen naar een andere huurwoning kan de nieuwe verhuurder u vragen om een verhuurdersverklaring. De verhuurdersverklaring is een bewijs dat u een goede huurder bent. Bijvoorbeeld omdat u op tijd de huur betaalt en niet voor overlast zorgt. Uw vorige verhuurder schrijft de verklaring voor uw nieuwe verhuurder.
Wilt u een verhuurdersverklaring van ons? Neem dan contact met ons op. Wij sturen een ingevulde verhuurdersverklaring zo snel mogelijk naar u toe.
Huurbevriezing
Normaal gesproken gaat de huur elk jaar wat omhoog. Maar er zijn uitzonderingen waarbij er geen huur wordt verhoogd of verlaagd. Dit noemen we huurbevriezing.
Meer informatie over huurbevriezing vindt u hier.
De huurbevriezing geldt voor:
- Alle huurders die een sociale huurwoning huren van BrabantWonen met een energielabel E, F of G.
- Alle huurders die een woning in de vrije sector huren van BrabantWonen met een energielabel E, F of G.
De huurbevriezing geldt niet voor:
- Huurders van BrabantWonen met een zakelijk contract.
- Huurders die een parkeerplaats of garage huren.
Ja dat is mogelijk. Het bevriezen van de huur geldt alleen voor de jaarlijkse huurverhoging. Bij verbeteringen aan uw woning kan er wel een huurverhoging gelden dit jaar.
Nee u hoeft niets te doen. Wij weten of u recht heeft op huurbevriezing en sturen u voor 1 mei een brief.
Huurcontract
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over uw huurcontract.
Huurprijs
In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over de huurprijs.
Huurtoeslag
In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over huurtoeslag.
Huurverhoging
Voor 1 mei ontvangen alle huurders een e-mail of brief over de jaarlijkse huurverhoging. Meer informatie over de huurverhoging vindt u hier.
Hoeveel huurverhoging u per 1 juli krijgt, hangt af van het verzamelinkomen van uw huishouden en het soort woning dat u huurt.
- Voor de meeste huurders verhogen we de huur met 5,3%. Dit geldt ook voor een woonwagen, garage of parkeerplaats.
- Als u een huis van BrabantWonen huurt in de vrije sector, is de huurverhoging maximaal 5,3%. Dit is afhankelijk van uw contract.
- Als u een iets hoger inkomen heeft krijgt u € 50 per maand huurverhoging. Een iets hoger inkomen betekent dat uw jaarinkomen in 2022 € 62.191 of meer was, of € 82.921 of meer als u met 2 of meer personen woont.
In sommige gevallen pakt de huurverhoging lager uit, omdat de maximale huurprijs dan al bereikt is.
Voor de huurverhoging voor iets hogere inkomens kijken we naar uw verzamelinkomen van 2022. Dat zijn de inkomens van alle bewoners bij elkaar opgeteld.
Heeft u inwonende kinderen (of andere inwonende jongeren) die op 1 januari 2024 nog geen 23 jaar waren? Dan telt hun inkomen alleen mee als dat boven € 22.356 komt.
Van de Belastingdienst krijgen we gegevens door over uw inkomen. We weten alleen in welke inkomensgroep u valt en niet hoeveel u precies verdient. Als u een hogere huurverhoging krijgt vanwege uw inkomen, dan zit de inkomensverklaring bij uw huurbrief.
Vanaf april heeft de Belastingdienst brieven verstuurd, waarin staat dat wij uw inkomensindicatie hebben opgevraagd en ontvangen. De Belastingdienst gaat uit van het verzamelinkomen van 2022. De gegevens over 2023 zijn namelijk nog niet definitief vastgesteld.
Kloppen de gegevens niet of was uw inkomen in 2023 lager dan in 2022, dan kunt u bezwaar maken.
Huurverlaging
Sommige huishoudens betalen relatief veel huur in verhouding tot hun inkomen. Bijvoorbeeld omdat de huurprijs is gestegen of omdat het inkomen is gedaald. Dan is het mogelijk dat de huur omlaag gaat.
Meer informatie over huurverlaging vindt u hier.
Geef uw nieuwe huur en uw mogelijk gewijzigde inkomen door aan Dienst Toeslagen. Dat doet u via toeslagen.nl. Wij geven uw huurverlaging ook door aan Dienst Toeslagen maar dat duurt iets langer dan dat u het zelf doet.
Gaat uw huur omlaag, dan krijgt u minder huurtoeslag. Toch houdt u geld over aan de huurverlaging. Dat komt omdat de huurtoeslag met een kleiner bedrag omlaag gaat dan het bedrag waarmee de huurprijs omlaag gaat. U betaalt dan minder huur. Als uw inkomen ook gedaald is, krijgt u misschien juist meer huurtoeslag. Of u krijgt voor het eerst huurtoeslag. Bijvoorbeeld omdat uw huur nu laag genoeg is. U kunt een proefberekening voor toeslagen maken op toeslagen.nl.
De kale huur. Dit wordt ook wel 'netto huur' genoemd.
Let op: het bedrag dat u maandelijks aan BrabantWonen betaalt kan hoger zijn dan uw kale huur. Bijvoorbeeld servicekosten of een bijdrage voor glasfonds of serviceabonnement tellen niet mee in de kale huur.
Bij de eenmalige huurverlaging voor lage inkomens wordt de huur verlaagd naar € 577,91 per maand.
In sommige gevallen kunt u bezwaar maken tegen de eenmalige huurverlaging voor lage inkomens. U kunt dan bezwaar indienen bij de Huurcommissie.
U kunt op dit moment al huurverlaging aanvragen via het aanvraagformulier huurverlaging.
U kunt tot en met 30 december 2024 huurverlaging aanvragen.
Last van de buren
Helpt het niet dat u met uw buren heeft gepraat? Of kunnen uw buren niets veranderen aan hun gedrag? Als de overlast niet stopt dan kunt u andere stappen ondernemen. Afhankelijk van de overlast kunt u contact met ons opnemen, of direct met de politie.
In het menu Overlast vindt u meer informatie over wat u kunt doen als u last van uw buren heeft.
Mijn BrabantWonen
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over Mijn BrabantWonen.
Bent u vergeten met welk e-mailadres u inlogt? Neem dan even contact met ons op. Of bent u uw wachtwoord vergeten of wilt u dit wijzigen? Ga dan naar Mijn BrabantWonen om deze gegevens op te vragen.
De eerste keer dat u Mijn BrabantWonen bezoekt, moet u zich registreren. Via de knop 'Ik ben hier nieuw' kunt u de eerste keer eenvoudig inloggen met de registratienaam en registratiecode die u in twee aparte brieven of e-mails van ons heeft ontvangen. Heeft u deze gegevens niet meer in uw bezit neem dan contact met ons op.
Ongedierte
De belangrijkste tips om te voorkomen dat je last krijgt van ongedierte in huis zijn: goed onderhoud, regelmatig schoonmaken en vocht vermijden.
Zijn ongedierte en plagen toch in je huis beland, dan kun je ze vaak bestrijden zónder gif. Kijk voor tips op de website van Milieu Centraal.
In het menu Overlast vindt u meer informatie over ongedierte.
Passend toewijzen
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over op welke woningen u kunt reageren.
Reparatieverzoek
In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over hoe u een reparatieverzoek doet.
Samenwonen of afscheid nemen
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over samenwonen.
Als u uit elkaar gaat of uw huisgenoot vertrekt maar één van u blijft op het adres wonen, dan moet u uw huurcontract aanpassen.
Dat kan op de volgende manieren:
- persoonlijk aan de balie
- via een online formulier op onze website
Let op: u moet wel allebei aan de balie komen of het formulier allebei ondertekenen.
Wij sturen u een bevestiging als we de het contract hebben aangepast.
Uw huisgenoot is overleden. We condoleren u met uw verlies en we wensen u heel veel sterkte.
U moet een hoop regelen. Als u in het huis blijft wonen, dan moet u ook uw huurcontract aanpassen.
Dat kan op de volgende manieren:
- persoonlijk aan de balie
- via een online formulier
Wij vragen u een overlijdensakte mee te nemen of mee te sturen. Deze akte haalt u bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente.
Een gemeenschappelijke huishouding betekent dat u echt samen het huishouden regelt. Wanneer u meerdere van de volgende vragen met JA kunt beantwoorden, is dat een aanwijzing dat u een gemeenschappelijke huishouding heeft:
- Betaalt u samen het huishouden, zoals de boodschappen, de inrichting van het huis enzovoort?
- Heeft u samen een en/of bankrekening?
- Heeft u gezamenlijke verzekeringen?
- Bent u elkaars fiscale partner?
- Onderneemt u gezamenlijke activiteiten?
- Zorgt u voor elkaar?
Serviceabonnement en Glasfonds
In het Onderhouds-ABC kunt u Serviceabonnement aanvinken. U ziet dan precies welke werkzaamheden onder het Serviceabonnement vallen.
Als abonnee kunt u ons onder andere bellen voor:
- ontstoppingen;
- het bijvullen van de cv-installatie;
- het vervangen van kraanleertjes;
- het repareren van sloten van binnendeuren;
- reparaties aan de vlotter van het waterreservoir van uw toilet;
Wilt u een Serviceabonnement? U vraagt dit eenvoudig aan via Mijn BrabantWonen.
Een ruit kapot? Als huurder moet u dit eigenlijk zelf betalen. Tenzij u deelneemt aan het glasfonds van BrabantWonen. Dan neemt BrabantWonen deze werkzaamheden van u over en kunt u ons bellen als er een ruit kapot is. Deelname aan het glasfonds kost € 1,75 per maand. U betaalt deze bijdrage met de servicekosten.
Wilt u lid van het glasfonds worden? Dat kunt u regelen via Mijn BrabantWonen, of via het contactformulier. Wilt u geen lid meer zijn van het glasfonds, dan kunt u dat schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van één maand.
In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over het Serviceabonnement.
In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over het Glasfonds.
Servicekosten
Ja, dat kan. Elk jaar krijgt u een eindafrekening voor de servicekosten. U krijgt dan geld terug of u moet bijbetalen.
Klopt het bedrag aan servicekosten niet in de brief met 'afrekening servicekosten'? Of heeft u een vraag over servicekosten? Neem dan contact met ons op.
Studentenwoning
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over studentenwoningen.
Tuin
Woont u in een eengezinswoning of een appartement op de begane grond? Mist u een voortuin, maar heeft u voldoende ruimte om voor uw huis een prachtige geveltuin aan te leggen? De hele buurt kan ervan opfleuren, van zo’n ‘geveltuin’ voor uw woning. We bedoelen hiermee het stukje grond voor uw woning, dat nog net geen openbare weg is.
BrabantWonen stimuleert de aanleg van deze minivoortuinen en denkt graag met u mee!
Wilt u een geveltuin aanleggen voor uw woning? Neem dan eerst contact op met de wijkbeheerder of de huismeester van BrabantWonen in uw wijk. Deze kan u precies vertellen wat wel en niet mogelijk is en denkt heel graag met u mee.
BrabantWonen en Zayaz hebben een gratis uitleenpunt voor tuingereedschap opgezet voor bewoners uit West, Zuid en Oost 's-Hertogenbosch.
Of u nu op zoek bent naar een elektrische heggenschaar, een bladblazer, een hogedrukreiniger, een kruiwagen, een schop, het Tuingereedschap Uitleen Servicepunt helpt u eraan. Daarmee maakt u uw tuin weer picobello in orde.
Meer weten of lenen?
Neem contact op met de Tuingereedschap Uitleen Servicelijn.
- Woont u in West?
Bel 06 87 02 01 41. - Woont u in Zuid of Oost?
Dit uitleenpunt is voorlopig gesloten, u kunt terecht bij uitleenpunt West of Maaspoort. - Woont u in Maaspoort?
We zoeken voor Maaspoort een nieuwe vrijwilliger. Iets voor u? Neem contact op met Vivian van Rootzelaar. - Woont u in Groote Wielen?
Bel 06 49 63 59 54
In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over tuinonderhoud.
Urgentie
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over urgentie.
Verhuizing doorgeven aan gemeente en andere organisaties
In het menu Huur opzeggen vindt u meer informatie over het doorgeven van uw verhuizing aan andere organisaties.
Verzekering
In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over verzekering.
Wat doet u, wat doen wij?
In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over wie welke reparaties doet.
In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over wie welk onderhoudswerk doet.
Wietplantage en drugshandel
In het menu Overlast vindt u meer informatie over wat u kunt doen bij wietplantages en drugs in uw buurt.
WMO-aanpassingen
In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over WMO-aanpassingen.
Woningruil
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over woningruil.
Als u met iemand anders of met een ander huishouden wilt ruilen van woning, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen:
- U woont minimaal een half jaar in de woning.
- U heeft geen huurachterstand.
- Uw huishoudgrootte past bij de woning en het aantal kamers.
- Uw inkomen moet passen bij de huurprijs van de andere woning.
- U woont in een zelfstandige woning.
- U heeft geen negatieve verhuurdersverklaring, bijvoorbeeld doordat u schulden heeft of overlast heeft veroorzaakt.
- Eén of beide woningen mogen geen 'bijzondere bestemming' hebben. Bijvoorbeeld een woning die verkocht wordt.
- Eén of beide woningen mogen geen renovatie- of sloopwoning zijn.
- U kunt niet ruilen tussen een koopwoning en huurwoning.
- Als een ruilpartner niet de Nederlandse nationaliteit heeft, dan moet u een geldige verblijfsstatus of RNI kunnen aantonen.
- De ruilpartners mogen niet inwonend zijn.
- Er mag geen sprake zijn van woonfraude.
Soms zijn er nog andere redenen waarom wij wel of niet akkoord gaan met woningruil. Dat hangt af van uw situatie. Kijk ook op de pagina Passend Toewijzen.
Zelf uw woning aanpassen
In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over zelf uw woning aanpassen.
Zonnepanelen
Ja, want zonnepanelen hebben nog steeds voordelen. U verlaagt uw energierekening. En het is goed voor het milieu. Tijdens het adviesgesprek vertelt Kemkens Solar hoeveel u maandelijks kunt besparen. Vraag dit adviesgesprek aan op deze pagina. U zit nergens aan vast.
Ja, op dit moment bespaart u nog steeds op uw energiekosten. We gaan dan uit van uw normale, gemiddelde verbruik en de huidige situatie.
De stroom die u niet zelf gebruikt, levert u terug aan uw energieleverancier. Uw energieleverancier houdt bij hoeveel stroom u teruglevert (overdag, zonnige dagen) en afneemt (avond, bewolkte dagen). Aan het eind van het jaar verrekent uw energieleverancier uw stroomverbruik. Hij trekt uw teruggeleverde stroom af van de stroom die u heeft afgenomen. Hierdoor gaan uw energiekosten omlaag.
Het kabinet wil de salderingsregeling in 2027 afschaffen, maar dit staat nog niet vast.
Ja, dat verwachten wij wel. Helaas is er nog veel onduidelijk. Wij kunnen dus niet zeggen hoeveel u bespaart.
Tip: wacht uw eerstvolgende jaarafrekening af. Hierop ziet u wat de veranderingen voor u persoonlijk betekenen en hoeveel u bespaart op uw energiekosten.
U kunt dan uw opgewekte stroom niet meer verrekenen met de stroom die u afneemt van het energiebedrijf. U krijgt nog wel een vergoeding voor het terugleveren van stroom. Hoeveel dit is, bepalen de energieleveranciers.
Terugleverkosten zijn kosten die u betaalt voor alle stroom die u teruglevert aan het net.
Dat hangt af van uw energieleverancier en hoeveel kWh u teruglevert. Wilt u weten hoe hoog uw terugleverkosten zijn? Neem dan contact op met uw energieleverancier.
Energieleveranciers maken kosten voor klanten met zonnepanelen. Nu betalen alle klanten deze kosten. Dus ook mensen zonder zonnepanelen. Dat vinden energieleveranciers niet eerlijk. Daarom betalen mensen met zonnepanelen terugleverkosten.
Hoe minder energie u teruglevert, hoe lager uw terugleverkosten. Gebruik daarom elektrische apparaten zoveel mogelijk op zonnige dagen. Op deze dagen wekt u veel stroom op en levert u dus veel stroom terug. Gebruik uw wasmachine, droger en vaatwasser indien mogelijk overdag. En laad uw elektrische fiets, auto, laptop of mobiel overdag op. Hierdoor gaan uw terugleverkosten omlaag. En u bespaart op stroom die u moet afnemen als de zon niet schijnt.
Dat verwachten wij wel, maar dit is afhankelijk van het kabinet en de energiebedrijven.
Nee, uw maandelijkse bijdrage aan BrabantWonen blijft gelijk. Deze kosten hebben niets met elkaar te maken.
Soms kan het voordelig zijn om over te stappen naar een andere energieleverancier. Bijvoorbeeld omdat deze een hogere terugleververgoeding heeft. Of lagere terugleverkosten.
Nee, we verwijderen geen zonnepanelen als de salderingsregeling wordt afgeschaft.
Nee, dat is niet verstandig. U heeft dan geen voordeel meer van de gratis opgewekte stroom. Daarnaast blijft u de maandelijkse kosten aan BrabantWonen betalen.
Nee, wij verwijderen geen zonnepanelen. Het is ook niet toegestaan om dat te laten doen. Verwijder of ontkoppel nooit zelf uw zonnepanelen. Dat is heel gevaarlijk want de zonnepanelen staan onder hoge spanning.
Nee, wij leveren geen batterijen. Batterijen zijn op dit moment nog erg duur en hebben maar een kleine opslag.
U moet dan altijd contact opnemen met BrabantWonen. U heeft namelijk altijd toestemming van ons nodig wanneer u iets aan uw woning wilt veranderen.
65plus-verhuisregeling
- U bent minimaal 65 jaar.
- U huurt een eengezinswoning van BrabantWonen, Zayaz, JOOST of Mooiland.
- Uw huidige woning heeft minimaal 3 slaapkamers.
- U heeft geen thuiswonende kinderen.
- U heeft geen huurachterstand.
- U krijgt van ons een positieve verhuurdersverklaring.
- Uw inkomen valt binnen de inkomensgrenzen voor sociale huur.
Woont u in een groot appartement en wilt u liever verhuizen naar een kleiner appartement? Ook dan kunt u gebruikmaken van de 65plus-verhuisregeling. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden.
- U krijgt gedurende 2 jaar voorrang op geselecteerde woningen van Thuispoort.
- U kunt reageren op het speciale woningaanbod voor de 65plus-verhuisregeling. Deze woningen zijn geschikt om lang zelfstandig thuis te blijven wonen.
- U ontvangt eventueel een tegemoetkoming op de huurprijs van uw nieuwe woning.
- U kunt gebruik maken van een verhuiscoach. U krijgt dan een adviesgesprek en ondersteuning bij uw verhuisadministratie.
Scootmobiel
U hoeft niets te doen. De komende tijd gaat BrabantWonen langs bij alle woongebouwen. U ontvangt een brief wanneer we bij u langskomen. Tot die tijd kunt u uw scootmobiel gewoon blijven gebruiken en neerzetten waar u hem altijd neerzet.
U hoeft niets te doen. BrabantWonen komt niet bij u langs. De strengere regels gelden voor woongebouwen en niet voor huizen. U bent zelf verantwoordelijk voor het veilig parkeren van uw scootmobiel.
Vul dan het formulier in op deze website. Wij nemen dan contact met u op. Samen kijken we naar een goede en veilige plek voor uw scootmobiel.
Nee, de overheid is verantwoordelijk voor deze wet. Regels voor brandveiligheid in woongebouwen bestaan al langer. Ze zijn per 1 juli 2024 aangepast, met duidelijke regels voor scootmobielen. Alle eigenaren van woongebouwen moeten zich aan deze wet houden. Dus ook woningcorporaties.
Huisbewaring
U mag maximaal één jaar een huisbewaarder in uw woning laten wonen.
Afhankelijk van de reden voor uw vertrek, willen wij graag bewijsmateriaal ontvangen. Wat u precies moet aanleveren staat in het aanvraagformulier.
U zoekt zelf een kandidaat die uw huisbewaarder wil zijn.
De huurprijs die u vraagt, mag niet hoger zijn dan de huurprijs die u zelf betaalt.
U mag wel een bijdrage vragen voor bijvoorbeeld het gebruik van energiekosten en water en voor het gebruik van uw spullen.
De huisbewaarder mag geen overlast of schade veroorzaken. U bent en blijft zelf verantwoordelijk voor uw woning, het gedrag van uw huisbewaarder en de eventuele schades die ontstaan tijdens de huisbewaring.
Dan meldt u zich bij ons op kantoor. Maak hiervoor wel eerst een afspraak.
De huisbewaarder moet de woning weer verlaten als u terugkomt. De huisbewaarder heeft geen recht op een andere woning.
Ja dat kan. De huisbewaarder moet wel een bewijs van inschrijving van een onderwijsinstelling in 's-Hertogenbosch inleveren.
De huisbewaring is pas akkoord als de huisbewaringsovereenkomst door jou, de huisbewaarder én ons is getekend. Én als wij een huuropzegging van jou hebben ontvangen.
Let op: de huuropzegging nemen wij alleen in behandeling als u zichzelf niet meldt op de einddatum op ons kantoor.
Zorg dat u de aanvraag tussen de 4 en 6 weken vóór uw vertrek bij ons indient. Dan hebben we genoeg tijd om alles in orde maken voor uw vertrek.
Dit mag niet! Als u zonder toestemming uw woning verhuurt of in gebruik geeft aan iemand anders is dit illegale onderhuur. U loopt het risico dat u uw woning kwijtraakt.