Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u een lijst met vragen en antwoorden. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen

Op deze pagina vindt u een lijst met vragen en antwoorden. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

1Huurverhoging 2024

Voor 1 mei ontvangen alle huurders een e-mail of brief over de jaarlijkse huurverhoging. Meer informatie over de huurverhoging vindt u hier.

2Hoe kom ik aan een huurwoning?

In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over hoe u aan een huurwoning kunt komen.

3Kan ik huurtoeslag krijgen?

In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over huurtoeslag.

4Ik wil iets veranderen aan mijn huis. Kan dat?

In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over zelf uw woning aanpassen.

5Ik heb een aanbieding voor zonnepanelen gekregen. Moet ik dat nog wel doen?

Ja, want zonnepanelen hebben nog steeds voordelen. U verlaagt uw energierekening. En het is goed voor het milieu. Tijdens het adviesgesprek vertelt Kemkens Solar hoeveel u maandelijks kunt besparen. Vraag dit adviesgesprek aan op deze pagina. U zit nergens aan vast.

6Ik wil mezelf inschrijven of mijn inschrijving verlengen. Hoe doe ik dat?

Om te kunnen reageren op een woning, garage of parkeerplaats moet u zich eerst inschrijven bij Thuispoort. Dit kan als u minimaal 18 jaar bent.

Vergeet niet om uw inschrijving na een jaar weer te verlengen als u ingeschreven wilt blijven. U krijgt een e-mail als de inschrijving verlengd moet worden. 

Let op: als u via Thuispoort een nieuwe woning accepteert, dan wordt u uitgeschreven en uw inschrijfjaren vervallen. Indien gewenst kunt u zich opnieuw inschrijven, u bouwt dan weer inschrijfjaren op.

Reageren, inschrijven en verlengen van uw inschrijving kan dus niet via de website van BrabantWonen en ook niet via 'Mijn BrabantWonen', maar alleen via de website van Thuispoort.

Thuispoort

8Huurverlaging voor lage inkomens

Sommige huishoudens betalen relatief veel huur in verhouding tot hun inkomen. Bijvoorbeeld omdat de huurprijs is gestegen of omdat het inkomen is gedaald. Dan is het mogelijk dat de huur omlaag gaat.

Meer informatie over huurverlaging vindt u hier.

9Huurbevriezing 2024

Normaal gesproken gaat de huur elk jaar wat omhoog. Maar er zijn uitzonderingen waarbij er geen huur wordt verhoogd of verlaagd. Dit noemen we huurbevriezing.

Meer informatie over huurbevriezing vindt u hier.

10Er is iets kapot aan mijn huis. Hoe kan ik dat laten repareren?

In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over hoe u een reparatieverzoek doet.

12Hoe laat ik mijn woning achter?

Als u gaat verhuizen, laat u uw woning leeg en schoon achter voor de volgende bewoner.

U haalt uw meubels weg, en bijvoorbeeld ook de vloerbedekking en gordijnen. Behalve als u heeft afgesproken met de nieuwe huurders én met ons, dat u die spullen achterlaat.
De badkamer, de toiletten en de keuken zijn schoon. Ook de muren zien er netjes uit. Als er behang op zit, dan is dat schoon en het zit goed vast. De tuin is onderhouden op het moment dat u uw sleutel inlevert.

13Ik ga samenwonen. Wat moet ik doen?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over samenwonen.

14Ik wil met iemand van woning ruilen. Kan dat?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over woningruil.

Ik denk dat er asbest in mijn huis zit. Wat moet ik doen?

In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over asbest.

Ik kan mijn huur niet betalen. Wat moet ik doen?

In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over betalingsachterstand of geldproblemen.

Is er een bewonerscommissie in mijn buurt?

Wilt u weten of er een bewonerscommissie in uw buurt is? Neem dan contact op met de woonconsulent van uw wijk.

Kijk op de pagina Wijkbeheer voor de contactgegevens.

Hoe kan ik energie besparen?

In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over hoe u energie kunt besparen.

Wat doet BrabantWonen aan duurzaamheid?

In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over wat wij doen aan duurzaamheid.

Ik wil mijn huis kopen van BrabantWonen. Kan dat?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over een woning van BrabantWonen kopen.

Wat zijn de tarieven voor blokverwarming en WKO-installatie?

In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over energietarieven.

Hoe werkt het loten voor woningen?

In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over extra kansen door loting.

Hoe maak ik mijn tuin watervriendelijk?

In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over groen om uw huis.

Wat doe ik als ik niet op tijd kan betalen?

Lukt het u door omstandigheden niet om de huur op tijd te betalen? Of heeft u andere schulden? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.

Afhankelijk van uw situatie maken we een betalingsregeling of zoeken we een andere oplossing. Onze medewerkers kunnen u hierover informeren. U kunt ook via Mijn BrabantWonen een betalingsregeling aanvragen.

Wat doe ik als ik het niet eens ben met een afschrijving?

Als u het niet eens bent met een afschrijving, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Het kan zijn dat u of wij iets over het hoofd hebben gezien. Wij proberen in overleg met u tot een oplossing te komen.

Ik ontvang een mail of sms om mijn huur te betalen. Hoe zit dat?

Betaalt u uw huur wel eens te laat? Dat kan een keer gebeuren. Maar als het vaker gebeurt, wordt het bedrag dat u nog moet betalen snel groot. Heeft u een achterstand? Dan sturen we u vanaf nu een e-mail.

Via een link in het bericht kunt u dan alsnog uw huur betalen. Als we geen e-mailadres van u hebben dan sturen we een brief. Als uw achterstand blijft bestaan, dan sturen we een sms-bericht naar uw telefoon.

Controleer de afzender
Aan de afzender kunt u zien dat de mail van ons komt. De afzender moet zijn incasso@brabantwonen.nl. De link moet uitkomen op onze speciale betaalpagina. Die begint altijd met https://transacties.brabantwonen.nl/. Een sms-bericht heeft als afzender HUUR BW.

Bij twijfel bellen!
Kijk bij e-mails en sms altijd goed of het bericht echt van BrabantWonen komt. Twijfelt u? Bel ons dan even op 088 281 60 00, voordat u op een link klikt.

Hoe kom ik aan een huurwoning?

In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over hoe u aan een huurwoning kunt komen.

Ik wil mezelf inschrijven of mijn inschrijving verlengen. Hoe doe ik dat?

Om te kunnen reageren op een woning, garage of parkeerplaats moet u zich eerst inschrijven bij Thuispoort. Dit kan als u minimaal 18 jaar bent.

Vergeet niet om uw inschrijving na een jaar weer te verlengen als u ingeschreven wilt blijven. U krijgt een e-mail als de inschrijving verlengd moet worden. 

Let op: als u via Thuispoort een nieuwe woning accepteert, dan wordt u uitgeschreven en uw inschrijfjaren vervallen. Indien gewenst kunt u zich opnieuw inschrijven, u bouwt dan weer inschrijfjaren op.

Reageren, inschrijven en verlengen van uw inschrijving kan dus niet via de website van BrabantWonen en ook niet via 'Mijn BrabantWonen', maar alleen via de website van Thuispoort.

Thuispoort

Hoe laat ik mijn woning achter?

Als u gaat verhuizen, laat u uw woning leeg en schoon achter voor de volgende bewoner.

U haalt uw meubels weg, en bijvoorbeeld ook de vloerbedekking en gordijnen. Behalve als u heeft afgesproken met de nieuwe huurders én met ons, dat u die spullen achterlaat.
De badkamer, de toiletten en de keuken zijn schoon. Ook de muren zien er netjes uit. Als er behang op zit, dan is dat schoon en het zit goed vast. De tuin is onderhouden op het moment dat u uw sleutel inlevert.

Kan het ook zijn dat ik geld terugkrijg?

Ja, dat is mogelijk. Als u een aanpassing aan uw woning heeft gedaan, waardoor de woning meer waard is geworden, dan kunt u daar in bepaalde gevallen een (gedeeltelijke) vergoeding voor krijgen. De hoogte van zo’n vergoeding baseren we op het bedrag dat wij zelf betaald zouden hebben voor een vergelijkbare (standaard) verandering.

Hoe maak ik afspraken met de nieuwe huurder over overname?

Als u zaken ter overname wilt aanbieden - zoals tapijt, zonwering, gordijnrails of gordijnen, neem dan contact met ons op. Wij brengen u met de nieuwe huurder in contact.

Samen spreekt u dan af welke zaken de nieuwe huurder overneemt. Die zaken legt u vast op een speciale overnameverklaring, die u van ons ontvangt.

Als beide partijen de verklaring hebben ondertekend kunt de overnameverklaring bij ons inleveren.

Wanneer wordt mijn woning gecontroleerd?

Als u heeft opgezegd maken we een 'video afspraak' om te kijken hoe de woning eruit ziet. We kijken dan of er nog dingen zijn die moeten worden opgeknapt en of u daarvoor verantwoordelijke bent of dat wij dat moeten aanpakken. We noemen dat de voorinspectie. Als er dingen zijn die u moet herstellen dan schrijven we dat op.

Op de dag van de eindinspectie levert u de sleutel in. De sleutel gelabeld met het adres, of in een envelop met het adres erop, doet u in de brievenbus van ons kantoor. De dag erna gaat de opzichter naar de lege woning voor de eindinspectie.

Als blijkt dat niet al het afgesproken werk is gedaan dan knappen wij de woning alsnog op. De kosten moet u dan betalen. Dat ziet u dan in de eindafrekening.

Ik ga verhuizen. Hoe moet ik mijn huis achterlaten?

Ini het menu Huur opzeggen vindt u meer informatie over hoe u uw woning moet achterlaten.

Hoe zeg ik mijn huur op?

In het menu Huur opzeggen vindt u meer informatie over hoe u de huur kunt opzeggen.

Ik heb een verhuurdersverklaring van BrabantWonen nodig. Hoe gaat dat?

Als u gaat verhuizen naar een andere huurwoning kan de nieuwe verhuurder u vragen om een verhuurdersverklaring. De verhuurdersverklaring is een bewijs dat u een goede huurder bent. Bijvoorbeeld omdat u op tijd de huur betaalt en niet voor overlast zorgt. Uw vorige verhuurder schrijft de verklaring voor uw nieuwe verhuurder.

Wilt u een verhuurdersverklaring van ons? Neem dan contact met ons op. Wij sturen een ingevulde verhuurdersverklaring zo snel mogelijk naar u toe.

Huurbevriezing 2024

Normaal gesproken gaat de huur elk jaar wat omhoog. Maar er zijn uitzonderingen waarbij er geen huur wordt verhoogd of verlaagd. Dit noemen we huurbevriezing.

Meer informatie over huurbevriezing vindt u hier.

Geldt de huurbevriezing voor alle huurders?

De huurbevriezing geldt voor:

  • Alle huurders die een sociale huurwoning huren van BrabantWonen met een energielabel E, F of G.
  • Alle huurders die een woning in de vrije sector huren van BrabantWonen met een energielabel E, F of G.

De huurbevriezing geldt niet voor:

  • Huurders van BrabantWonen met een zakelijk contract.
  • Huurders die een parkeerplaats of garage huren.
Kan ik in 2024 toch huurverhoging krijgen?

Ja dat is mogelijk. Het bevriezen van de huur geldt alleen voor de jaarlijkse huurverhoging. Bij verbeteringen aan uw woning kan er wel een huurverhoging gelden dit jaar.

Moet ik zelf huurbevriezing aanvragen?

Nee u hoeft niets te doen. Wij weten of u recht heeft op huurbevriezing en sturen u voor 1 mei een brief. 

Wat staat er in een huurcontract?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over uw huurcontract.

Hoe zit mijn huurprijs in elkaar?

In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over de huurprijs.

Kan ik huurtoeslag krijgen?

In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over huurtoeslag.

Huurverhoging 2024

Voor 1 mei ontvangen alle huurders een e-mail of brief over de jaarlijkse huurverhoging. Meer informatie over de huurverhoging vindt u hier.

Hoeveel stijgen de huurprijzen in 2024?

Hoeveel huurverhoging u per 1 juli krijgt, hangt af van het verzamelinkomen van uw huishouden en het soort woning dat u huurt.

  • Voor de meeste huurders verhogen we de huur met 5,3%. Dit geldt ook voor een woonwagen, garage of parkeerplaats.
  • Als u een huis van BrabantWonen huurt in de vrije sector, is de huurverhoging maximaal 5,3%. Dit is afhankelijk van uw contract.
  • Als u een iets hoger inkomen heeft krijgt u € 50 per maand huurverhoging. Een iets hoger inkomen betekent dat uw jaarinkomen in 2022 € 62.191 of meer was, of € 82.921 of meer als u met 2 of meer personen woont.

In sommige gevallen pakt de huurverhoging lager uit, omdat de maximale huurprijs dan al bereikt is.

Hoe bereken ik mijn verzamelinkomen?

Voor de huurverhoging voor iets hogere inkomens kijken we naar uw verzamelinkomen van 2022. Dat zijn de inkomens van alle bewoners bij elkaar opgeteld.

Heeft u inwonende kinderen (of andere inwonende jongeren) die op 1 januari 2024 nog geen 23 jaar waren? Dan telt hun inkomen alleen mee als dat boven € 22.356 komt.

Hoe komt BrabantWonen aan mijn inkomengegevens?

Van de Belastingdienst krijgen we gegevens door over uw inkomen. We weten alleen in welke inkomensgroep u valt en niet hoeveel u precies verdient. Als u een hogere huurverhoging krijgt vanwege uw inkomen, dan zit de inkomensverklaring bij uw huurbrief.

Vanaf april heeft de Belastingdienst brieven verstuurd, waarin staat dat wij uw inkomensindicatie hebben opgevraagd en ontvangen. De Belastingdienst gaat uit van het verzamelinkomen van 2022. De gegevens over 2023 zijn namelijk nog niet definitief vastgesteld.

Kloppen de gegevens niet of was uw inkomen in 2023 lager dan in 2022, dan kunt u bezwaar maken.

Huurverlaging voor lage inkomens

Sommige huishoudens betalen relatief veel huur in verhouding tot hun inkomen. Bijvoorbeeld omdat de huurprijs is gestegen of omdat het inkomen is gedaald. Dan is het mogelijk dat de huur omlaag gaat.

Meer informatie over huurverlaging vindt u hier.

Gaat mijn huurtoeslag ook omlaag?

Geef uw nieuwe huur en uw mogelijk gewijzigde inkomen door aan Dienst Toeslagen. Dat doet u via toeslagen.nl. Wij geven uw huurverlaging ook door aan Dienst Toeslagen maar dat duurt iets langer dan dat u het zelf doet.

Gaat uw huur omlaag, dan krijgt u minder huurtoeslag. Toch houdt u geld over aan de huurverlaging. Dat komt omdat de huurtoeslag met een kleiner bedrag omlaag gaat dan het bedrag waarmee de huurprijs omlaag gaat. U betaalt dan minder huur. Als uw inkomen ook gedaald is, krijgt u misschien juist meer huurtoeslag. Of u krijgt voor het eerst huurtoeslag. Bijvoorbeeld omdat uw huur nu laag genoeg is. U kunt een proefberekening voor toeslagen maken op toeslagen.nl.

Welke huur wordt verlaagd?

De kale huur. Dit wordt ook wel 'netto huur' genoemd.

Let op: het bedrag dat u maandelijks aan BrabantWonen betaalt kan hoger zijn dan uw kale huur. Bijvoorbeeld servicekosten of een bijdrage voor glasfonds of serviceabonnement tellen niet mee in de kale huur.

Hoeveel wordt de huur verlaagd?

Bij de eenmalige huurverlaging voor lage inkomens wordt de huur verlaagd naar € 577,91 per maand.

Hoe kan ik bezwaar maken tegen de huurverlaging?

In sommige gevallen kunt u bezwaar maken tegen de eenmalige huurverlaging voor lage inkomens. U kunt dan bezwaar indienen bij de Huurcommissie.

Vanaf wanneer kan ik huurverlaging aanvragen?

U kunt op dit moment al huurverlaging aanvragen via het aanvraagformulier huurverlaging.

Tot wanneer kan ik huurverlaging aanvragen?

U kunt tot en met 30 december 2024 huurverlaging aanvragen.

Wat als de overlast niet stopt?

Helpt het niet dat u met uw buren heeft gepraat? Of kunnen uw buren niets veranderen aan hun gedrag? Als de overlast niet stopt dan kunt u andere stappen ondernemen. Afhankelijk van de overlast kunt u contact met ons opnemen, of direct met de politie.

Ik heb last van mijn buren. Wat kan ik eraan doen?

In het menu Overlast vindt u meer informatie over wat u kunt doen als u last van uw buren heeft.

Ik wil graag mijn huurzaken online regelen. Kan dat?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over Mijn BrabantWonen.

Inloggen Mijn BrabantWonen

Bent u vergeten met welk e-mailadres u inlogt? Neem dan even contact met ons op. Of bent u uw wachtwoord vergeten of wilt u dit wijzigen? Ga dan naar Mijn BrabantWonen om deze gegevens op te vragen.

Ik ben nieuw en wil voor de eerste keer inloggen bij Mijn BrabantWonen. Hoe doe ik dat?

De eerste keer dat u Mijn BrabantWonen bezoekt, moet u zich registreren. Via de knop 'Ik ben hier nieuw' kunt u de eerste keer eenvoudig inloggen met de registratienaam en registratiecode die u in twee aparte brieven of e-mails van ons heeft ontvangen. Heeft u deze gegevens niet meer in uw bezit neem dan contact met ons op.

Registeren Mijn BrabantWonen

Hoe voorkom ik ongedierte?

De belangrijkste tips om te voorkomen dat je last krijgt van ongedierte in huis zijn: goed onderhoud, regelmatig schoonmaken en vocht vermijden.

Zijn ongedierte en plagen toch in je huis beland, dan kun je ze vaak bestrijden zónder gif. Kijk voor tips op de website van Milieu Centraal.

Ik heb last van ongedierte. Wie lost dat op?

In het menu Overlast vindt u meer informatie over ongedierte.

Op welke huurwoningen kan ik reageren?

In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over op welke woningen u kunt reageren.

Er is iets kapot aan mijn huis. Hoe kan ik dat laten repareren?

In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over hoe u een reparatieverzoek doet.

Ik ga samenwonen. Wat moet ik doen?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over samenwonen.

Mijn huisgenoot vertrekt. Wat moet ik doen?

Als u uit elkaar gaat of uw huisgenoot vertrekt maar één van u blijft op het adres wonen, dan moet u uw huurcontract aanpassen.

Dat kan op de volgende manieren:

Let op: u moet wel allebei aan de balie komen of het formulier allebei ondertekenen.

Wij sturen u een bevestiging als we de het contract hebben aangepast.

Mijn huisgenoot is overleden. Wat moet ik doen?

Uw huisgenoot is overleden. We condoleren u met uw verlies en we wensen u heel veel sterkte.

U moet een hoop regelen. Als u in het huis blijft wonen, dan moet u ook uw huurcontract aanpassen.

Dat kan op de volgende manieren:

Wij vragen u een overlijdensakte mee te nemen of mee te sturen. Deze akte haalt u bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente.

Wat is een gemeenschappelijke huishouding?

Een gemeenschappelijke huishouding betekent dat u echt samen het huishouden regelt. Wanneer u meerdere van de volgende vragen met JA kunt beantwoorden, is dat een aanwijzing dat u een gemeenschappelijke huishouding heeft:

  • Betaalt u samen het huishouden, zoals de boodschappen, de inrichting van het huis enzovoort?
  • Heeft u samen een en/of bankrekening?
  • Heeft u gezamenlijke verzekeringen?
  • Bent u elkaars fiscale partner?
  • Onderneemt u gezamenlijke activiteiten?
  • Zorgt u voor elkaar?
Welke reparaties zitten in het Serviceabonnement?

In het Onderhouds-ABC kunt u Serviceabonnement aanvinken. U ziet dan precies welke werkzaamheden onder het Serviceabonnement vallen.

Als abonnee kunt u ons onder andere bellen voor:

  • ontstoppingen;
  • het bijvullen van de cv-installatie;
  • het vervangen van kraanleertjes;
  • het repareren van sloten van binnendeuren;
  • reparaties aan de vlotter van het waterreservoir van uw toilet;

Wilt u een Serviceabonnement? U vraagt dit eenvoudig aan via Mijn BrabantWonen.

Hoe word ik lid van het Glasfonds?

Een ruit kapot? Als huurder moet u dit eigenlijk zelf betalen. Tenzij u deelneemt aan het glasfonds van BrabantWonen. Dan neemt BrabantWonen deze werkzaamheden van u over en kunt u ons bellen als er een ruit kapot is. Deelname aan het glasfonds kost € 1,75 per maand. U betaalt deze bijdrage met de servicekosten.

Wilt u lid van het glasfonds worden? Dat kunt u regelen via Mijn BrabantWonen, of via het contactformulier. Wilt u geen lid meer zijn van het glasfonds, dan kunt u dat schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van één maand.

Wat is het Serviceabonnement?

In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over het Serviceabonnement.

Wat is het Glasfonds?

In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over het Glasfonds.

Kan het ook zijn dat ik achteraf servicekosten moet bijbetalen?

Ja, dat kan. Elk jaar krijgt u een eindafrekening voor de servicekosten. U krijgt dan geld terug of u moet bijbetalen.

Mijn servicekosten kloppen niet. Wat nu?

Klopt het bedrag aan servicekosten niet in de brief met 'afrekening servicekosten'? Of heeft u een vraag over servicekosten? Neem dan contact met ons op.

Ik zoek een studentenwoning. Hebben jullie die ook?

In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over studentenwoningen.

Ik wil een geveltuin aanleggen. Hoe doe ik dat?

Woont u in een eengezinswoning of een appartement op de begane grond? Mist u een voortuin, maar heeft u voldoende ruimte om voor uw huis een prachtige geveltuin aan te leggen? De hele buurt kan ervan opfleuren, van zo’n ‘geveltuin’ voor uw woning. We bedoelen hiermee het stukje grond voor uw woning, dat nog net geen openbare weg is.

BrabantWonen stimuleert de aanleg van deze minivoortuinen en denkt graag met u mee!

Wilt u een geveltuin aanleggen voor uw woning? Neem dan eerst contact op met de wijkbeheerder of de huismeester van BrabantWonen in uw wijk. Deze kan u precies vertellen wat wel en niet mogelijk is en denkt heel graag met u mee.

Tuingereedschap lenen in 's-Hertogenbosch

BrabantWonen en Zayaz hebben een gratis uitleenpunt voor tuingereedschap opgezet voor bewoners uit West, Zuid en Oost 's-Hertogenbosch.

Of u nu op zoek bent naar een elektrische heggenschaar, een bladblazer, een hogedrukreiniger, een kruiwagen, een schop, het Tuingereedschap Uitleen Servicepunt helpt u eraan. Daarmee maakt u uw tuin weer picobello in orde.

Meer weten of lenen?

Neem contact op met de Tuingereedschap Uitleen Servicelijn.

  • Woont u in West?
    Bel 06 87 02 01 41
  • Woont u in Zuid of Oost?
    Dit uitleenpunt is voorlopig gesloten, u kunt terecht bij uitleenpunt West of Maaspoort.
  • Woont u in Maaspoort?
    We zoeken voor Maaspoort een nieuwe vrijwilliger. Iets voor u? Neem contact op met .
  • Woont u in Groote Wielen?
    Bel 06 49 63 59 54
Er is schade aan mijn huis of aan mijn spullen. Hoe zit dat met de verzekering?

In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over verzekering.

Er is iets kapot aan mijn huis. Wie moet dat repareren?

In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over wie welke reparaties doet.

Er zijn dingen aan mijn huis aan vervanging toe. Wie regelt het onderhoud?

In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over wie welk onderhoudswerk doet.

Ik wil met iemand van woning ruilen. Kan dat?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over woningruil.

Aan welke voorwaarden moet ik voldoen voor woningruil?

Als u met iemand anders of met een ander huishouden wilt ruilen van woning, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • U woont minimaal een half jaar in de woning.
  • U heeft geen huurachterstand.
  • Uw huishoudgrootte past bij de woning en het aantal kamers.
  • Uw inkomen moet passen bij de huurprijs van de andere woning.
  • U woont in een zelfstandige woning.
  • U heeft geen negatieve verhuurdersverklaring, bijvoorbeeld doordat u schulden heeft of overlast heeft veroorzaakt.
  • Eén of beide woningen mogen geen 'bijzondere bestemming' hebben. Bijvoorbeeld een woning die verkocht wordt.
  • Eén of beide woningen mogen geen renovatie- of sloopwoning zijn.
  • U kunt niet ruilen tussen een koopwoning en huurwoning.
  • Als een ruilpartner niet de Nederlandse nationaliteit heeft, dan moet u een geldige verblijfsstatus of RNI kunnen aantonen.
  • De ruilpartners mogen niet inwonend zijn.
  • Er mag geen sprake zijn van woonfraude.

Soms zijn er nog andere redenen waarom wij wel of niet akkoord gaan met woningruil. Dat hangt af van uw situatie. Kijk ook op de pagina Passend Toewijzen.

Ik wil iets veranderen aan mijn huis. Kan dat?

In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over zelf uw woning aanpassen.

Ik heb een aanbieding voor zonnepanelen gekregen. Moet ik dat nog wel doen?

Ja, want zonnepanelen hebben nog steeds voordelen. U verlaagt uw energierekening. En het is goed voor het milieu. Tijdens het adviesgesprek vertelt Kemkens Solar hoeveel u maandelijks kunt besparen. Vraag dit adviesgesprek aan op deze pagina. U zit nergens aan vast.

Leveren mijn zonnepanelen mij nog steeds voordeel op?

Ja, op dit moment bespaart u nog steeds op uw energiekosten. We gaan dan uit van uw normale, gemiddelde verbruik en de huidige situatie.

Wat is de salderingsregeling?

De stroom die u niet zelf gebruikt, levert u terug aan uw energieleverancier. Uw energieleverancier houdt bij hoeveel stroom u teruglevert (overdag, zonnige dagen) en afneemt (avond, bewolkte dagen). Aan het eind van het jaar verrekent uw energieleverancier uw stroomverbruik. Hij trekt uw teruggeleverde stroom af van de stroom die u heeft afgenomen. Hierdoor gaan uw energiekosten omlaag.

Wanneer wordt de salderingsregeling afgeschaft?

Het kabinet wil de salderingsregeling in 2027 afschaffen, maar dit staat nog niet vast.

Bespaar ik nog op mijn energierekening als ik niet meer kan salderen?

Ja, dat verwachten wij wel. Helaas is er nog veel onduidelijk. Wij kunnen dus niet zeggen hoeveel u bespaart.

Tip: wacht uw eerstvolgende jaarafrekening af. Hierop ziet u wat de veranderingen voor u persoonlijk betekenen en hoeveel u bespaart op uw energiekosten.

Wat betekent het voor mij als ik niet meer kan salderen?

U kunt dan uw opgewekte stroom niet meer verrekenen met de stroom die u afneemt van het energiebedrijf. U krijgt nog wel een vergoeding voor het terugleveren van stroom. Hoeveel dit is, bepalen de energieleveranciers.

Wat zijn terugleverkosten?

Terugleverkosten zijn kosten die u betaalt voor alle stroom die u teruglevert aan het net. 

Hoe hoog zijn de terugleverkosten?

Dat hangt af van uw energieleverancier en hoeveel kWh u teruglevert. Wilt u weten hoe hoog uw terugleverkosten zijn? Neem dan contact op met uw energieleverancier. 

Waarom rekenen energieleveranciers terugleverkosten?

Energieleveranciers maken kosten voor klanten met zonnepanelen. Nu betalen alle klanten deze kosten. Dus ook mensen zonder zonnepanelen. Dat vinden energieleveranciers niet eerlijk. Daarom betalen mensen met zonnepanelen terugleverkosten.

Hoe houd ik mijn terugleverkosten laag?

Hoe minder energie u teruglevert, hoe lager uw terugleverkosten. Gebruik daarom elektrische apparaten zoveel mogelijk op zonnige dagen. Op deze dagen wekt u veel stroom op en levert u dus veel stroom terug. Gebruik uw wasmachine, droger en vaatwasser indien mogelijk overdag. En laad uw elektrische fiets, auto, laptop of mobiel overdag op. Hierdoor gaan uw terugleverkosten omlaag. En u bespaart op stroom die u moet afnemen als de zon niet schijnt.

Vervallen de terugleverkosten wanneer de salderingsregeling wordt afgeschaft?

Dat verwachten wij wel, maar dit is afhankelijk van het kabinet en de energiebedrijven. 

Verandert mijn maandelijkse bijdrage aan BrabantWonen nu ik terugleverkosten betaal?

Nee, uw maandelijkse bijdrage aan BrabantWonen blijft gelijk. Deze kosten hebben niets met elkaar te maken. 

Waar moet ik op letten bij het afsluiten van een nieuw energiecontract als ik zonnepanelen heb?

Soms kan het voordelig zijn om over te stappen naar een andere energieleverancier. Bijvoorbeeld omdat deze een hogere terugleververgoeding heeft. Of lagere terugleverkosten. 

Verwijdert BrabantWonen mijn zonnepanelen als de salderingsregeling wordt afgeschaft?

Nee, we verwijderen geen zonnepanelen als de salderingsregeling wordt afgeschaft. 

Ik wil mijn zonnepanelen uitzetten. Is dat verstandig?

Nee, dat is niet verstandig. U heeft dan geen voordeel meer van de gratis opgewekte stroom. Daarnaast blijft u de maandelijkse kosten aan BrabantWonen betalen. 

Ik wil mijn zonnepanelen (laten) verwijderen, kan dat?

Nee, wij verwijderen geen zonnepanelen. Het is ook niet toegestaan om dat te laten doen. Verwijder of ontkoppel nooit zelf uw zonnepanelen. Dat is heel gevaarlijk want de zonnepanelen staan onder hoge spanning. 

Heeft BrabantWonen ook batterijen voor huurders met zonnepanelen?

Nee, wij leveren geen batterijen. Batterijen zijn op dit moment nog erg duur en hebben maar een kleine opslag.

Kan ik zelf een batterij aanschaffen en aansluiten?

U moet dan altijd contact opnemen met BrabantWonen. U heeft namelijk altijd toestemming van ons nodig wanneer u iets aan uw woning wilt veranderen. 

Wanneer kunt u meedoen aan de 65plus-verhuisregeling?
  • U bent minimaal 65 jaar.
  • U huurt een eengezinswoning van BrabantWonen, Zayaz, JOOST of Mooiland.
  • Uw huidige woning heeft minimaal 3 slaapkamers.
  • U heeft geen thuiswonende kinderen.
  • U heeft geen huurachterstand.
  • U krijgt van ons een positieve verhuurdersverklaring.
  • Uw inkomen valt binnen de inkomensgrenzen voor sociale huur.

Woont u in een groot appartement en wilt u liever verhuizen naar een kleiner appartement? Ook dan kunt u gebruikmaken van de 65plus-verhuisregeling. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden.

Wat krijgt u van ons in de 65plus-verhuisregeling?
  • U krijgt gedurende 2 jaar voorrang op geselecteerde woningen van Thuispoort.
  • U kunt reageren op het speciale woningaanbod voor de 65plus-verhuisregeling. Deze woningen zijn geschikt om lang zelfstandig thuis te blijven wonen.
  • U ontvangt eventueel een tegemoetkoming op de huurprijs van uw nieuwe woning.
  • U kunt gebruik maken van een verhuiscoach. U krijgt dan een adviesgesprek en ondersteuning bij uw verhuisadministratie.
Ik heb een scootmobiel en woon in een woongebouw. Wat moet ik doen?

U hoeft niets te doen. De komende tijd gaat BrabantWonen langs bij alle woongebouwen. U ontvangt een brief wanneer we bij u langskomen. Tot die tijd kunt u uw scootmobiel gewoon blijven gebruiken en neerzetten waar u hem altijd neerzet.

Ik heb een scootmobiel, maar ik woon niet in een woongebouw. Wat moet ik doen?

U hoeft niets te doen. BrabantWonen komt niet bij u langs. De strengere regels gelden voor woongebouwen en niet voor huizen. U bent zelf verantwoordelijk voor het veilig parkeren van uw scootmobiel. 

Ik wil zelf een scootmobiel kopen of huren. Wat moet ik doen?

Vul dan het formulier in op deze website. Wij nemen dan contact met u op. Samen kijken we naar een goede en veilige plek voor uw scootmobiel. 

Heeft BrabantWonen deze wet bedacht?

Nee, de overheid is verantwoordelijk voor deze wet. Regels voor brandveiligheid in woongebouwen bestaan al langer. Ze zijn per 1 juli 2024 aangepast, met duidelijke regels voor scootmobielen. Alle eigenaren van woongebouwen moeten zich aan deze wet houden. Dus ook woningcorporaties.

Hoe lang mag ik iemand anders in mijn woning laten wonen?

U mag maximaal één jaar een huisbewaarder in uw woning laten wonen.

Welke papieren moet ik inleveren om huisbewaring aan te vragen?

Afhankelijk van de reden voor uw vertrek, willen wij graag bewijsmateriaal ontvangen. Wat u precies moet aanleveren staat in het aanvraagformulier.

Hoe kom ik aan iemand die tijdelijk mijn woning wil bewonen?

U zoekt zelf een kandidaat die uw huisbewaarder wil zijn.

Welke huurprijs mag ik vragen aan de huisbewaarder?

De huurprijs die u vraagt, mag niet hoger zijn dan de huurprijs die u zelf betaalt.

U mag wel een bijdrage vragen voor bijvoorbeeld het gebruik van energiekosten en water en voor het gebruik van uw spullen.

Wat als mijn huisbewaarder overlast of schade veroorzaakt?

De huisbewaarder mag geen overlast of schade veroorzaken. U bent en blijft zelf verantwoordelijk voor uw woning, het gedrag van uw huisbewaarder en de eventuele schades die ontstaan tijdens de huisbewaring.

Wat moet ik doen als de huisbewaring stopt en ik weer terugkom in de woning?

Dan meldt u zich bij ons op kantoor. Maak hiervoor wel eerst een afspraak.

Waar moet de huisbewaarder heen als ik weer terugkom in de woning?

De huisbewaarder moet de woning weer verlaten als u terugkomt. De huisbewaarder heeft geen recht op een andere woning.

Ik woon in een studentenwoning. Kan ik dan ook een huisbewaarder in mijn woning laten wonen?

Ja dat kan. De huisbewaarder moet wel een bewijs van inschrijving van een onderwijsinstelling in 's-Hertogenbosch inleveren.

Wanneer weet ik of ik echt toestemming heb van BrabantWonen voor huisbewaring?

De huisbewaring is pas akkoord als de huisbewaringsovereenkomst door jou, de huisbewaarder én ons is getekend. Én als wij een huuropzegging van jou hebben ontvangen.

Let op: de huuropzegging nemen wij alleen in behandeling als u zichzelf niet meldt op de einddatum op ons kantoor.

Hoe lang van tevoren moet ik een aanvraag voor huisbewaring indienen?

Zorg dat u de aanvraag tussen de 4 en 6 weken vóór uw vertrek bij ons indient. Dan hebben we genoeg tijd om alles in orde maken voor uw vertrek.

Wat gebeurt er als ik zonder toestemming van BrabantWonen mijn woning laat bewonen door een huisbewaarder?

Dit mag niet! Als u zonder toestemming uw woning verhuurt of in gebruik geeft aan iemand anders is dit illegale onderhuur. U loopt het risico dat u uw woning kwijtraakt.

Geen antwoord gevonden
op uw vraag?

Contact opnemen

Bel ons

  • Delen