Aedes benchmark 2024 bekend!
Vandaag is de Aedes-benchmark 2024 gepubliceerd. Samen met 259 andere corporaties deed BrabantWonen hier ook dit jaar weer aan mee. De benchmark geeft een algemeen beeld van de prestaties van een individuele woningcorporatie in relatie tot die van hele sector.
Dit jaar behaalden we op 3 onderdelen de hoogste score: een A-score! Voor de onderdelen Duurzaamheid, Huurdersoordeel en Bedrijfslasten.
Bestuurder Harrie Windmüller: “Als woningcorporatie moeten we op meerdere borden tegelijk schaken. Verduurzamen van onze bestaande woningen, zorgen voor nieuwe en betaalbare woningen en zorgen dat bewoners prettig samen kunnen leven in hun buurt. Dit vergt forse investeringen en soms lastige keuzes. Ik ben trots dat de inspanningen van al onze collega’s beloond worden met goede scores”.
Focus op duurzaamheid is de norm
We zijn blij dat we net als vorig jaar ook dit jaar weer een A-score op het onderdeel Duurzaamheid hebben weten te behalen. De CO2 uitstoot is verder gedaald en lager dan het gemiddelde van de sector. Dit geldt ook voor het fossiel energieverbruik (155,7 kWh/m²) dat fors lager is dan het gemiddelde van de sector (176,8 kWh/m²).
We geven gemiddeld gezien veel uit aan onderhoud en verbetering(verduurzaming). Het 5 jarig gemiddelde van de instandhoudingskosten (€3.733) ligt hoger dan het gemiddelde van de sector (€3.622). Deze investeringen hebben ook een positief effect op hoe onze bewoners de kwaliteit van hun woning waarderen. Ze geven als rapportcijfer een 7,3 voor de ervaren woningkwaliteit. Dit cijfer is al jaren hoger dan het gemiddelde van de sector (6,9).
Structurele investeringen in duurzaamheidsmaatregelen hebben er ook toe geleid dat inmiddels 48% van onze woningen het energielabel A of hoger heeft. Dit is een stijging van 26% t.o.v. vorig jaar. Dit zorgt voor lagere energielasten voor onze bewoners. Slechts 3,5% van onze woningen, heeft een EFG-label. Ondanks dat dit maar 615 woningen zijn gaan we hier de komende jaren toch mee aan de slag. Veel van deze woningen staan in de binnenstad van 's-Hertogenbosch en hebben vaak een monumentale status. Dit maakt verduurzamen complex en leidt tot hogere kosten. Toch gaan we dit niet uit de weg. We vinden het belangrijk dat er ook in de binnenstad woningen voor sociale huur beschikbaar blijven.
Huurders nog steeds positief
Op het onderdeel Huurdersoordeel is onze B-score van vorig jaar nu een A-score geworden! Huurders gaven ons een gemiddeld rapportcijfer van een 7,8. Hier zijn we heel blij mee.
Het afgelopen jaar is veel aandacht geweest voor onze interne organisatie. We zijn aan de slag gegaan met het optimaliseren van onze werkprocessen om zo de klant beter te bedienen. Dit heeft geleid tot een nieuwe afdeling Bewonerscontact, één centrale afdeling waar bewoners en woningzoekenden met al hun vragen, meldingen en/of reparatieverzoeken terecht kunnen. Fijn dat we in deze periode de dienstverlening voor onze bewoners op peil hebben weten te houden en dat dit door hen ook zo wordt ervaren. Dit jaar hebben we samen met 7 andere woningcorporaties Thuispoort opgericht. Hiermee hebben we het proces voor woningzoekenden makkelijker gemaakt en gecentraliseerd. Daarom zijn we blij dat we van nieuwe huurders het rapportcijfer 8,1 hebben gekregen, dit is zelfs hoger dan het gemiddelde (7,8) van de sector. Huurders met een reparatieverzoek blijven tevreden over onze dienstverlening en uiten dit ook met een 8,1 score.
Noodzaak voor nieuwe woningen blijft keihard nodig
Het afgelopen jaar hebben we 231 nieuwe woningen opgeleverd hierdoor is onze score op het onderdeel Beschikbaarheid van een C naar een A gegaan. De druk op de woningmarkt maakt dat we hier vol op moeten blijven inzetten. Dit zijn geen loze kreten, want het volgend jaar hebben we daadwerkelijk 1.900 woningen in de steigers staan zodat we de komende jaren meer woningzoekenden kunnen bedienen.
Bedrijfslasten lager dan gemiddelde sector
Net als vorig jaar zijn onze bedrijfslasten verder gestegen, van €901 naar €930 per woning. Tijdelijke vervanging en inzet van consultants op projectbasis maar ook uitbreiding FTE’s zijn de verklaring voor de gestegen bedrijfslasten. Het sector gemiddelde is nog sterker gestegen waardoor we van een B-score vorig jaar nu naar een A-score zijn gegaan.
Aandacht voor leefbaarheid
We vinden het belangrijk dat bewoners prettig samen kunnen leven in hun huis, buurt en wijk. En dat er sprake is van schone en veilige omgeving. Onze collega’s in de wijken werken hiervoor vaak nauw samen met andere maatschappelijke partners. We hebben ook al sinds jaren een buurtfonds en stimuleren bewoners om zelf met initiatieven te komen die zorgen voor verbinding. Zoals geveltuintjes, koffiemomentjes, tot aan muurschilderingen in een appartementencomplex. We zijn daarom blij dat er ook vragen over leefbaarheid aan de benchmark zijn toegevoegd. Onze scores zijn voldoende en liggen hoger dan het gemiddelde van de sector. T.o.v. vorig jaar zijn de scores lager maar de vergelijking is niet goed te maken omdat de periodes niet hetzelfde zijn.
Over de Aedes-benchmark
De Aedes benchmark maakt prestaties van de deelnemende woningcorporaties inzichtelijk en onderling vergelijkbaar. De benchmark bestaat uit 5 prestatievelden en 2 verdiepingen. De prestatievelden zijn: Huurdersoordeel, Bedrijfslasten, Duurzaamheid, Onderhoud & verbetering en Beschikbaarheid & betaalbaarheid. Voor ieder prestatieveld wordt er een score toegekend: een A betekent hoger dan het gemiddelde van alle woningcorporaties, een B is gemiddeld en een C is een score later dan het gemiddelde. De 2 verdiepingen zijn: Nieuwbouw en Leefbaarheid.